: WANITA DAN AIR MATA


Indah nya Kejadian Wanita . . WANITA DAN AIR MATA  . . Buat pertama kali ny aku menulis disini .
Mengapa ? ?
Aku sendiri tidak tahu mengapa .
Mungkin disebabkan tajuk nya berkaitan WANITA .
Aku sedikit teruja untuk memberi pendapat .

Sebut sahaja WANITA DAN AIR MATA , Aku sendiri tidak dapat memahami diriku sebagai wanita .
Kadangkala aku akan menangis sepanjang malam disebabkan perkara lama yang sudah berlalu .
mengenangkan cinta yang tidak pernah kesampaian . mengenangkan dosa yang dilakukan , mengenangkan dosa terhadap ibu bapa .

Adakah jika wanita menangis dihadapan orang membuktikan bahawa wanita itu telah tewas dan
mengundang simpati org ? ?

Seseorang pernah bertanya kepada ku , Mengapa Wanita Suka Menangis ? 
Dia tidak mengerti ? ?
Sikit-sikit menangis , dimarah sikit menangis ,diberikan hadiah menangis , berlaku hal sedih menangiss .
Dan jawaban yang aku berikan ialah . . . 
Kamu tidak mengerti dan tidak akan pernah mengerti . Dan sememangnya lelaki tidak akan memahami perkara ini kerana wanita itu sendiri tidak pernah memahami mengapa dia perlu
MENANGIS . .

Kecantikan seorang wanita bukanlah dari pakaian yang dikenakannya , susuk tubuh yang ditampilkan , atau bagaimana dia menyisirkan rambutnya " Kecantikan seorang wanita harus dilihat dari matanya , karena itulah pintu hatinya , tempat dimana cinta itu ada " . .

Apabila ditinggalkan kekasihnya
Wanita itu menangis krn cinta nya telah didustai . Dia menangis krn hati kekasih nya telah
berubah . Dia menangis krn cinta nya yg ikhlas telah dipermainkan .

Apabila suaminya dilanda musibah
Wanita itu menangis didalam hati nya . Tidak didepan suaminya krn hatinya pilu melihat
kemurungan suami dan hatinya luka melihat suaminya perlu bekerja keras
demi keluarga .

Apabila ibu dan ayahnya menyambut panggilan Ilahi
Semua wanita akan mengalirkan air mata mereka . Bukan sehari , bukan seminggu , bukan setahun ,
malah bertahun lamanya .
Ibu dan ayah merupakan hubungan istimewa yg Allah ciptakan .

Apabila dirinya di ijab kalbu
Wanita itu menangis krn dirinya akan meninggalkan ibu bapanya . Dia menangis krn dirinya akan
diserahkan kepada lelaki yg dicintainya .
Dan masa depan nya pula belum diketahui lagi .

Airmata wanita melambangkan perasaannya . Apabila dia menangis , itulah perasaan nya yg ikhlas
tatkala itu . Airmata tidak berbohong wahai kaum Adam .
Seorang wanita itu tidak akan menangis jika hati nya tidak terluka atau tersentuh akan sesuatu hal .
Airmata akan berguguran seiring dgn perasaan .
Titisan airmata wanita itu melambangkan 
Keikhlasan , Kejujuran , Kesedihan , Kegembiraan , Kepasrahan , Ketakutan ,
Kecurangan , Pendustaan , Kepercayaan , Kesetiaan , 
Kekuatan dan kesucian .
Mengapa harus ada airmata ? Semua wanita memang menangis tanpa ada alasan yang munasabah .
Setelah puas aku berfikir , sedikit demi sedikit mulai aku fahami , sebenarnya airmata wanita adalah 
AIR MATA KEHIDUPAN .

Sesungguhnya , wanita dan air mata memang tidak dapat dipisahkan . 
Tetapi wahai kaum hawa , menangislah utk perkara membawa kebaikan kepadamu .
Jgn lah menangis utk perkara yg akan menambahkan lagi kedukaanmu . Menangislah jika rasa ingin
menangis . Walau seteguh mane pn jiwa mu itu , air mata tetap akan menjadi temanmu .
Sama ada dihadapan sahabat , keluarga atau dibelakang mereka .
air matamu  pasti akan berguguran jua .

Agak panjang coretan aku ini . Maklumlah pertama kali aku menulis di blog aku sendiri .
Kebanyakan artikel ini dtg nya dari pengalaman aku sendiri .
Andai ada yg tersalah , aku mohon keampunan .
Aku juga wanita yg sering menggugurkan air mata
tanpa ada alasan yg munasabah .
Aku sendiri tidak memahami diri .

No comments:

Post a Comment